"Dia Allah Maha Mengetahui Apa Yang Ada di Langit dan apa Yang Ada di Bumi, Dia Allah Mengetahui Apa yang Kamu Nyatakan dan apa yang Kamu sembunyikan dan Dia Allah Mengetahui Apa yang ada di sudut hatimu"

5 Okt 2010

AIR MATA PADAMKAN API NERAKA


Rasulullah SAW bersabda, "Tiada pelupuk mata yang tergenangi dengan air mata melainkan pasti diharamkan jasadnya dari neraka, dan tiada air mata yang mengalir pada pipi melainkan akan dihapuskan dari padanya suatu kotoran dan kehinaan, dan apabila ada seseorang diantara umat yang menangis niscaya mereka akan dirahmati. Tiada suatu amalpun kecuali bernilai seperti kadar dan timbangannya,kecuali tetesan air mata. Sesungguhnya air mata itu dapat memadamkan samudera api neraka."
Didalam hadits Qudsi, Allah Rabbul Izzati berfirman,"Demi keperkasaan-Ku, tak akan menyatu dua rasa takut pada diri hamba-Ku dan tidak Aku satukan dua rasa aman pada dirinya. Apabila dia merasa aman di dunia, niscaya akan kami buat takut di hari kiamat; dan apabila ia takut kepada-Ku di dunia, maka akan Kami buat aman dia di hari kiamat. maka, basulah empat hal dengan empat macam, yaitu wajahmu dengan tetesan air matamu, gigi-gigmu dengan berzikir menyebut Tuhanmu, hatimu dengan rasa taku kepada tuhanmu, dan dosa-dosamu dengan taubat."